Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

[ALTERNET]
WORLD

Inside the Shadowy PR Firm
That's Lobbying for Regime
Change in Syria

Posing as a non-political solidarity organization, the Syria
Campaign leverages local partners and media contacts to
push the U.S. into toppling another Middle Eastern
government.

SEARCH 00O

By Max Blumenthal / AlterNet October 2, 2016, 11:50 PM GMT

450 COMMENTS

On September 30, demonstrators
gathered in city squares across the

West for a "weekend of action” to

“stop the bombs” raining down from A A

1of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

N N -— o —

W\~ SYRIA

warplanes on rebel-held eastern mAS

Aleppo. Thousands joined the c A M P A I G N

protests, holding signs that read

Syrian government and Russian

"Topple Assad" and declaring, "Enough With Assad." Few participants likely

knew that the actions were organized under the auspices of an opposition-

funded public relations company called the Syria Campaign.

By partnering with local groups like the Syrian civil defense workers popularly
known as the White Helmets, and through a vast network of connections in
media and centers of political influence, The Syria Campaign has played a
crucial role in disseminating images and stories of the horrors visited this
month on eastern Aleppo. The group is able to operate within the halls of
power in Washington and has the power to mobilize thousands of
demonstrators into the streets. Despite its outsized role in shaping how the
West sees Syria’s civil war, which is now in its sixth year and entering one of

its grisliest phases, this outfit remains virtually unknown to the general public.

The Syria Campaign presents itself as an impartial, non-political voice for
ordinary Syrian citizens that is dedicated to civilian protection. “We see
ourselves as a solidarity organization,” The Syria Campaign strategy director

James Sadri told me. “We’re not being paid by anybody to pursue a particular

2 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

3 of 27

line. We feel like we've done a really good job about finding out who the
frontline activists, doctors, humanitarians are and trying to get their word out

to the international community.”

Yet behind the lofty rhetoric about solidarity and the images of heroic rescuers
rushing in to save lives is an agenda that aligns closely with the forces from
Riyadh to Washington clamoring for regime change. Indeed, The Syria
Campaign has been pushing for a no-fly zone in Syria that would require at
least “70,000 American servicemen” to enforce, according to a

Pentagon assessment, along with the destruction of government infrastructure

and military installations. There is no record of a no-fly zone being imposed
without regime change following —which seems to be exactly what The Syria

Campaign and its partners want.

“For us to control all the airspace in Syria would require us to go to war
against Syria and Russia. That’s a pretty fundamental decision that certainly
I’m not going to make,” said Gen. Joseph Dunford, the chairman of the Joint
Chiefs of Staff, at a hearing of the Senate Armed Services Committee this

month.

W hile the military brass in Washington seems reluctant to apply the full force

of its airpower to enforce a NFZ, The Syria Campaign is capitalizing on the

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

4 of 27

outrage inspired by the bombardment of rebel-held eastern Aleppo this year to

intensify the drumbeat for greater U.S. military involvement.

The Syria Campaign has been careful to cloak interventionism in the liberal-

friendly language of human rights, casting Western military action as “the best

way to support Syrian refugees,” and packaging a no-fly zone — along with
so-called safe zones and no bombing zones, which would also require
Western military enforcement — as a “way to protect civilians and defeat
ISIS.”

Among The Syria Campaign’s most prominent vehicles for promoting military

intervention is a self-proclaimed "unarmed and impartial” civil defense group

known as the White Helmets. Footage of the White Helmets saving civilians
trapped in the rubble of buildings bombed by the Syrian government and its
Russian ally has become ubiquitous in coverage of the crisis. Having claimed
to have saved tens of thousands of lives, the group has become a leading
resource for journalists and human rights groups seeking information inside
the war theater, from casualty figures to details on the kind of bombs that are

falling.

But like The Syria Campaign, the
White Helmets are anything but

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

impartial. Indeed, the group was
founded in collaboration with the
United States Agency for International
Development (USAID)’s Office of
Transitional Initiatives, an explicitly
political wing of the agency that has
funded efforts at political subversion in Cuba and Venezuela. USAID is the
W hite Helmets’ principal funder, committing at least $23 million to the group
since 2013. This money was part of $339.6 million budgeted by USAID for
“supporting activities that pursue a peaceful transition to a democratic and
stable Syria" -- or establishing a parallel governing structure that could fill the

power vacuum once Bashar Al-Assad was removed.

Thanks to an aggressive public relations push by The Syria Campaign, the
White Helmets have been nominated for the Nobel Prize, and have already
been awarded the “alternative Nobel” known as the Right Livelihood Award.
(Previous winners include Amy Goodman, Edward Snowden and Israeli
nuclear whistleblower Mordechai Vanunu.) At the same time, the White
Helmets are pushing for a NFZ in public appearances and on a website

created by The Syria Campaign.

The Syria Campaign has garnered endorsements for the White Helmets from

5 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

a host of Hollywood celebrities including Ben Affleck, Alicia Keyes and Justin
Timberlake. And with fundraising and “outreach” performed by The Syria
Campaign, the White Helmets have become the stars of a slickly produced
Netflix documentary vehicle that has received hype from media outlets across
the West.

But making the White Helmets into an international sensation is just one of a
series of successes The Syria Campaign has achieved in its drive to oust

Syria's government.
Targeting the UN in Damascus

When an aid convoy organized by the
Syrian Arab Red Crescent (SARC)
and United Nations Office for the
Coordination of Humanitarian Affairs
came under attack on its way to the
rebel-held countryside of West Aleppo
in Syria this September 18, the White

Helmets pinned blame squarely on the

Syrian and Russian governments. In

fact, a White Helmets member was among the first civilians to appear on

6 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

camera at the scene of the attack, declaring in English that “the regime
helicopters targeted this place with four barrel [bombs].” The W hite Helmets
also produced one of the major pieces of evidence Western journalists have
relied on to implicate Russia and the Syrian government in the attack: a
photograph supposedly depicting the tail fragment of a Russian-made OFAB
250-270 fragmentation bomb. (This account remains unconfirmed by both the

UN and SARC, and no evidence of barrel bombs has been produced).

Ironically, the White Helmets figured prominently in The Syria Campaign’s
push to undermine the UN’s humanitarian work inside Syria. For months, The
Syria Campaign has painted the UN as a stooge of Bashar Al-Assad for
coordinating its aid deliveries with the Syrian government, as it has done with
governments in conflict zones around the world. The Guardian's Kareem
Shaheen praised a 50-page report by The Syria Campaign attacking the UN’s
work in Syria as "damning." A subsequent Guardian' article cited the report as
part of the inspiration for its own “exclusive” investigation slamming the UN'’s

coordination with the Syrian government.

At a website created by The Syria Campaign to host the report, visitors are

greeted by a UN logo drenched in blood.

The Syria Campaign has even taken credit for forcing former UN Resident

7 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

8 of 27

Coordinator Yacoub El-Hillo out of his job in Damascus, a false claim it was

later forced to retract. Among the opposition groups that promoted The Syria

Campaign’s anti-UN report was Ahrar Al-Sham, a jihadist rebel faction that
has allied with Al Qaeda in a mission to establish an exclusively Islamic state

across Syria.

A Westerner who operates a politically neutral humanitarian NGO in
Damascus offered me a withering assessment of The Syria Campaign’s
attacks on the UN. Speaking on condition of anonymity because NGO
workers like them are generally forbidden from speaking to the media, and
often face repercussions if they do, the source accused The Syria Campaign
of “dividing and polarizing the humanitarian community” along political lines
while forcing humanitarian entities to “make decisions based on potential

media repercussions instead of focusing on actual needs on the ground.”

The NGO executive went on to accuse The Syria Campaign and its partners
in the opposition of “progressively identifying the humanitarian workers
operating from Damascus with one party to the conflict,” limiting their ability to
negotiate access to rebel-held territory. “As a humanitarian worker myself,”
they explained, “I know that this puts me and my teams in great danger since
it legitimizes warring factions treating you as an extension of one party in the

conflict.

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

“The thousands of Syrians that signed up with the UN or humanitarian
organizations are civilians,” they continued. “They not only joined to get a
salary but in hopes of doing something good for other Syrians. This campaign
[by The Syria Campaign] is humiliating all of them, labelling them as
supporters of one side and making them lose hope in becoming agents of

positive change in their own society.”

This September, days before the aid convoy attack prompted the UN to
suspend much of its work inside Syria, The Syria Campaign spurred 73 aid
organizations operating in rebel-held territory, including the White Helmets, to
suspend their cooperation with the UN aid program. As the Guardian noted in
its coverage, “The decision to withdraw from the Whole of Syria programme,
in which organisations share information to help the delivery of aid, means in
practice the UN will lose sight of what is happening throughout the north of
Syria and in opposition-held areas of the country, where the NGOs do most of

their work.”

Despite The Syria Campaign’s influence on the international media stage,
details on the outfit’'s inner workings are difficult to come by. The Syria
Campaign is registered in England as a private company called the Voices

Project at an address shared by 91 other companies. Aside from Asfari, most

of The Syria Campaign’s donors are anonymous.

9 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

10 of 27

Looming over this opaque operation are questions about its connections

to Avaaz, a global public relations outfit that played an instrumental role in

generating support for a no-fly zone in Libya, and The Syria Campaign’s
founding by Purpose, another PR firm spun out of Avaaz. James Sadri bristled
when | asked about the issue, dismissing it as a “crank conspiracy” ginned up

by Russian state media and hardcore Assadist elements.

However, a careful look at the origins and operation of The Syria Campaign
raises doubts about the outfit's image as an authentic voice for Syrian
civilians, and should invite serious questions about the agenda of its partner

organizations as well.
A creation of international PR firms

Best known for its work on liberal social issues with well-funded progressive
clients like the ACLU and the police reform group, Campaign Zero, the New
York- and London-based public relations firm Purpose promises to deliver
creatively executed campaigns that produce either a “behavior change,”
“perception change,” “policy change” or “infrastructure change.” As the Syrian
conflict entered its third year, this company was ready to effect a regime

change.

On Feb. 3, 2014, Anna Nolan, the senior strategist at Purpose, posted a job

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

11 of 27

listing. According to Nolan’s listing, her firm was seeking “two interns to join

the team at Purpose to help launch a new movement for Syria.”

At around the same time, another Purpose staffer named Ali Weiner posted a
job listing seeking a paid intern for the PR firm’s new Syrian Voices project.
“Together with Syrians in the diaspora and NGO partners,” Weiner wrote,
“Purpose is building a movement that will amplify the voices of moderate,
non-violent Syrians and mobilize people in the Middle East and around the
world to call for specific changes in the political and humanitarian situation in
the region.” She explained that the staffer would report “to a Strategist based
primarily in London, but will work closely with the Purpose teams in both

London and New York.”

On June 16, 2014, Purpose founder Jeremy Heimans drafted articles of
association for The Syria Campaign’s parent company. Called the Voices
Project, Heimans registered the company at 3 Bull Lane, St. Ives
Cambridgeshire, England. It was one of 91 private limited companies listed at
the address. Sadri would not explain why The Syria Campaign had chosen

this location or why it was registered as a private company.

Along with Heimans, Purpose Europe director Tim Dixon was appointed to The

Syria Campaign’s board of directors. So was John Jackson, a Purpose

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

12 of 27

strategist who previously co-directed the Burma Campaign U.K. that lobbied
the EU for sanctions against that country’s ruling regime. (Jackson claimed
credit for The Syria Campaign’s successful push to remove Syrian president
Bashar Al-Assad’s re-election campaign ads from Facebook.) Anna Nolan
became The Syria Campaign’s project director, even as she remained

listed as the strategy director at Purpose.

“Purpose is not involved in what we do,” The Syria Campaign’s Sadri told me.
When pressed about the presence of several Purpose strategists on The
Syria Campaign’s board of directors and staff, Sadri insisted, “We’re not part

of Purpose. There’s no financial relationship and we’re independent.”

Sadri dismissed allegations about The Syria Campaign’s origins in Avaaz.
“We have no connection to Avaaz,” he stated, blaming conspiratorial “Russia

Today stuff” for linking the two public relations groups.

However, Purpose’s original job listing for its Syrian Voices project boasted
that “Purpose grew out of some of the most impactful new models for social
change” including “the now 30 million strong action network avaaz.org.” In
fact, The Syria Campaign’s founder, Purpose co-founder Jeremy Heimans,
was also one of the original founders of Avaaz. As he told Forbes, “I

co-founded Avaaz and [the Australian activist group] Get Up, which inspired

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

13 of 27

the creation of Purpose.”

New and improved no-fly zone

The Syria Campaign’s defensiveness about ties to Avaaz is understandable.

Back in 2011, Avaaz introduced a public campaign for a no-fly zone in

Libya and delivered a petition with 1,202,940 signatures to the UN supporting
Western intervention. John Hilary, the executive director of War On Want, the
U.K.’s leading anti-poverty and anti-war charity, warned at the time, "Little do
most of these generally well-meaning activists know, they are strengthening
the hands of those western governments desperate to reassert their interests
in north Africa... Clearly a no-fly zone makes foreign intervention sound rather
humanitarian—putting the emphasis on stopping bombing, even though it

could well lead to an escalation of violence.”

John Hilary’s dire warning was fulfilled after the NATO-enforced no-fly zone
prompted the ouster of former President Moamar Qaddafi. Months later,
Qaddafi was sexually assaulted and beaten to death in the road by a mob of
fanatics. The Islamic State and an assortment of militias filled the void left in
the Jamahiriya government’s wake. The political catastrophe should have
been serious enough to call future interventions of this nature into question.

Yet Libya’s legacy failed to deter Avaaz from introducing a new campaign

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

for another no-fly zone; this time in Syria.

“To some a no-fly zone could conjure up images of George W. Bush'’s foreign
policy and illegal Western interventions. This is a different thing,” Avaaz
insisted in a communique defending its support for a new no-fly zone in Syria.
Sadri portrayed The Syria Campaign’s support for a no-fly zone as the product
of a “deep listening process” involving the polling of Syrian civilians in
rebel-held territories and refugees outside the country. He claimed his outfit
was a “solidarity organization,” not a public relations firm, and was adamant
that if and when a no-fly zone is imposed over Syrian skies, it would be

different than those seen in past conflicts.

“There also seems to be a critique of a no-fly zone which is slapping on
templates from other conflicts and saying this is what will happen in Syria,”
Sadri commented. He added, “I'm just trying to encourage us away from a
simplistic debate. There’s a kneejerk reaction to Syria to say, 'It's Iraq or it's

Libya,” but it's not. It's an entirely different conflict.”

Funding a "credible transition"

For the petroleum mogul who provided the funding that launched the Syria
Project, the means of military intervention justified an end in which he could

return to the country of his birth and participate in its economic life on his own

14 of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

terms.

Though The Syria Campaign claims to “refuse funding from any party to the
conflict in Syria,” it was founded and is sustained with generous financial
assistance from one of the most influential exile figures of the opposition,
Ayman Asfari, the U.K.-based CEO of the British oil and gas supply company
Petrofac Limited. Asfari is worth $1.2 billion and owns about one-fifth of the
shares of his company, which boasts 18,000 employees and close to $7

billion in annual revenues.

Through his Asfari Foundation, he has contributed hundreds of thousands of
dollars to The Syria Campaign and has secured a seat for his wife, Sawsan,
on its board of directors. He has also been a top financial and political
supporter of the Syrian National Coalition, the largest government-in-exile
group set up after the Syrian revolt began. The group is dead-set on removing
Assad and replacing him with one of its own. Asfari’'s support for opposition

forces was so pronounced the Syrian government filed a warrant for his arrest,

accusing him of supporting “terrorism.”

In London, Asfari has been a major donor to former British Prime Minister
David Cameron and his Conservative Party. This May, Cameron keynoted a
fundraiser for the Hands Up for Syria Appeal, a charity heavily supported by

150of 27 17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

16 of 27

Asfari that sponsors education for Syrian children living in refugee camps. The
Prime Minister might have seemed like an unusual choice for the event given
his staunch resistance to accepting unaccompanied Syrian children who have
fled to Europe. However, Asfari has generally supported Cameron’s

exclusionary policy.

Grilled about his position during an episode of BBC’s Hardtalk, Asfari

explained, “I do not want the country to be emptied. | still have a dream that
those guys [refugees] will be able to go back to their homes and they will be

able to play a constructive role in putting Syria back together.”

In Washington, Asfari is regarded as an important liaison to the Syrian
opposition. He has visited the White House eight times since 2014, meeting
with officials like Philip Gordon, the former Middle East coordinator who was
an early advocate for arming the insurgency in Syria. Since leaving the
administration, however, Gordon has expressed regret over having embraced
a policy of regime change. In a lengthy September 2015 editorial for Politico,
Gordon slammed the Obama administration's pursuit of regime change,
writing, “There is now virtually no chance that an opposition military ‘victory’
will lead to stable or peaceful governance in Syria in the foreseeable future
and near certainty that pursuing one will only lead to many more years of

vicious civil war.”

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

17 of 27

Asfari publicly chastised Gordon days later on Hardtalk. “I have written to
[Gordon] an email after | saw that article in Politico and | told him | respectfully
disagree,” Asfari remarked. “I think the idea that we are going to have a
transition in Syria with Assad in it for an indefinite period is fanciful. Because

at the end of the day, what the people want is a credible transition.”

For Asfari, a “credible” post-war transition would require much more than
refugee repatriation and the integration of opposition forces into the army:
“Will you get the Syrian diaspora, including people like myself, to go back and
invest in the country?” he asked on Hardtalk. “...If we do not achieve any of

these objectives, what’s the point of having a free Syria?”

The Independent has described Asfari as one among of a pantheon of "super
rich" exiles poised to rebuild a post-Assad Syria — and to reap handsome
contracts in the process. To reach his goal of returning to Syria in triumph
after the downfall of Assad’s government, Asfari not only provided the seed
money for The Syria Campaign, he has helped sustain the group with hefty

donations.

Just this year, the Asfari Foundation donated $180,000 to the outfit, according
to The Syria Campaign’s media lead Laila Kiki. Asfari is not The Syria

Campaign’s only donor, however. According to Kiki, the Rockefeller Brothers

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

18 of 27

Fund also contributed $120,000 to the outfit's $800,000 budget this year. “The
rest of the funds come from donors who wish to remain anonymous,” she

explained.

Shaping the message

Among The Syria Campaign’s main priorities, for which it has apparently
budgeted a substantial amount of resources, is moving Western media in a

more interventionist direction.

When The Syria Campaign placed an ad on its website seeking a senior
press officer upon its launch in 2014, it emphasized its need for “someone
who can land pieces in the U.S., U.K. and European [media] markets in the
same week.” The company’s ideal candidate would be able to “maintain
strong relationships with print, broadcast, online journalists, editors in order to
encourage them to see TSC as a leading voice on Syria.” Prioritizing PR
experience over political familiarity, The Syria Campaign reassured applicants,
“You don’t need to be an expert on Syria or speak Arabic.” After all, the
person would be working in close coordination with an unnamed “Syrian
communications officer who will support on story gathering and relationships

inside Syria.”

Sadri acknowledged that The Syria Campaign has been involved in shopping

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

19 of 27

editorials to major publications. “There have been op-eds in the past that

we've helped get published, written by people on the ground. There’s a lot of
op-eds going out from people inside Syria,” he told me. But he would not say
which ones, who the authors were, or if his company played any role in their

authorship.

One recent incident highlighted The Syria Campaign’s skillful handling of
press relationships from Aleppo to media markets across the West. It was
August 17, and a Syrian or Russian warplane had just hit an apartment
building in rebel-held eastern Aleppo. Sophie McNeill, a Middle East
correspondent for the Australian Broadcasting Corporation, received a photo
from the Syrian American Medical Society, which maintains a WhatsApp

group networking doctors inside rebel territory with international media.

The photo showed a five-year-old boy, Omran Dagneesh, who had been
extracted from the building by members of the White Helmets and hoisted into
an ambulance, where he was filmed by members of the Aleppo Media Center.
The chilling image depicts a dazed little boy, seated upright and staring at
nothing, his pudgy cheeks caked in ash and blood. “Video then emerged of
Omran as he sat blinking in the back of that ambulance,”

McNeill wrote without explaining who provided her with the video. She

immediately posted the footage on Twitter.

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

20 of 27

“Watch this video from Aleppo tonight. And watch it again. And remind
yourself that with #Syria #wecantsaywedidntknow,” McNeill declared. Her post
was retweeted over 17,000 times and the hashtag she originated, which
implied international inaction against the Syrian government made such
horrors possible, became a viral sensation as well. (McNeill did not respond to

guestions sent to her publicly listed email.)

Hours later, the image of Omran appeared on the front page of dozens of
international newspapers, from the New York Times to the Wall Street Journal
to the Times of London. CNN'’s Kate Bolduan, who had suggested during
Israel’'s bombardment of the Gaza Strip in 2014 that civilian casualties were,
in fact, human shields, broke down in tears during an extended segment

detailing the rescue of Omran.

Abu Sulaiman Al-Muhaijir, the Australian citizen serving as a top leader and
spokesman for Al Qaeda’s Syrian offshoot, Jabhat Fateh Al-Sham, took a
special interest in the boy. "I cannot get conditioned to seeing

injured/murdered children," Al-Muhajir wrote on Facebook. "Their innocent

faces should serve as a reminder of our responsibility.”

Seizing on the opportunity, The Syria Campaign gathered quotes from the

photographer who captured the iconic image, Mahmoud Raslan, and

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

21 of 27

furnished them to an array of media organizations. W hile many outlets

published Raslan’s statements, Public Radio International was among the few

that noted The Syria Campaign’s role in serving them up, referring to the outfit

as “a pro-opposition advocacy group with a network of contacts in Syria.”

On August 20, McNeill took to Facebook with a call to action: “Were you

horrified by the footage of little Omran?” she asked her readers. “Can't stop
thinking about him? Well don't just retweet, be outraged for 24 hours and
move on. Hear what two great humanitarians for Syria, Zaher Sahloul &

James Sadri, want you to do now.”

Sadri happened to be the director of The Syria Campaign and Sahloul was the
Syrian American Medical Society director who partnered with The Syria
Campaign. In the article McNeill wrote about Omran's photo, which was linked
in her Facebook post, both Sahloul and Sadri urged Westerners to join their
call for a no-fly zone— a policy McNeill tacitly endorsed. (Sahloul was

recently promoted by the neoconservative columnist Eli Lake for accusing
Obama of having "allowed a genocide in Syria." This September,

Sahloul joined up with the Jewish United Federation of Chicago, a leading

opponent of Palestine solidarity organizing, to promote his efforts.)

As the outrage inspired by the image of Omran spread, New York Times

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

22 of 27

columnist Nicholas Kristof (a friend and publisher of Syria Campaign board

member Lina Sergie Attar) called for “fir[ing] missiles from outside Syria to
crater [Syrian] military runways to make them unusable.” Meanwhile, on
MSNBC's Morning Joe, host Joe Scarborough waved around the photo of
Omran and indignantly declared, "The world will look back. Save your
hand-wringing...you can still do something right now. But nothing’s been

done.”

As breathless editorials and cable news tirades denounced the Obama
administration's supposed “inaction,” public pressure for a larger-scale

Western military campaign was approaching an unprecedented level.

Damage control for opposition extremists

The day after Omran made headlines, the left-wing British news site the
Canary publicized another photograph that exposed a grim reality behind the

iconic image.

Culled from the Facebook page of Mahmoud Raslan, the activist from the
American-operated Aleppo Media Center who took the initial video of Omran,

it showed Raslan posing for a triumphant selfie with a group of rebel fighters.

The armed men hailed from the Nour Al-Din Al-Zenki faction. At least two of

the commanders who appeared in the photo with Raslan had recently

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

23 of 27

beheaded a boy they captured, referring to him in video footage as “child”
while they taunted and abused him. The boy has been reporied to be a
12-year-old named Abdullah Issa and may have been a member of the Liwa

Al-Quds pro-government Palestinian militia.

This was not the only time Raslan had appeared with Al-Zenki fighters or
expressed his sympathy. On August 2, he posted a selfie to Facebook
depicting himself surrounded by mostly adolescent Al-Zenki fighters dressed
in battle fatigues. “With the suicide fighters, from the land of battles and
butchery, from Aleppo of the martyrs, we bring you tidings of impending joy,
with God's permission,” Raslan wrote. He sported a headband matching those

worn by the “suicide fighters.”

Despite its unsavory tendencies and extremist ideological leanings, Al-Zenki
was until 2015 a recipient of extensive American funding, with at least 1000 of
its fighters on the CIA payroll. Charles Lister, a senior fellow at the Middle
East Institute who has said his research on the Syrian opposition was “100%
funded by Western govts,” has branded Al-Zenki as “moderate opposition

fighters.”

This August, after the video of Al-Zenki members beheading the adolescent

boy appeared online, Sam Heller, a fellow for the Washington-based Century

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet

24 of 27

Foundation, argued for restoring the rebel group’s CIA funding. Describing
Al-Zenki as “a natural, if unpalatable, partner,” Heller contended that “if
Washington insists on keeping its hands perfectly clean, there’s probably no
Syrian faction—in the opposition, or on any side of the war—that merits

support.”

This September 24, Al-Zenki formally joined forces with the jihadist Army of

Conquest led by Al Qaeda-established jihadist group, Jabhat Fateh Al-Sham.

For its part, The Syria Campaign coordinated the release of a statement with

Raslan explaining away his obvious affinity with Al-Zenki. Sophie McNeill, the
Australian Broadcasting Corp. reporter who was among the first to publish the
famous Omran photo, dutifully published Raslan’s statement on Twitter,

acknowledging The Syria Campaign as its source.

Curiously describing the beheading victim as a 19-year-old and not the “child”
his beheaders claimed he was, Raslan pleaded ignorance about the Al-Zenki
fighters’ backgrounds: “It was a busy day with lots of different people and
groups on the streets. As a war photographer | take lots of photos with

civilians and fighters.”

Mahmoud Raslan may not have been the most effective local partner, but The

Syria Campaign could still count on the W hite Helmets.

https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

17/04/2018 22:32



Insi de the Shadowy PR Firm That's Lobbying for Regime Change in Syria | Alternet https://www.al ternet.org/worl d/insi de-shadowy-pr-fi rm-thats-dri vi ng-western-opi nion-towards-regim...

In Part Il: How the U.S.-funded White Helmets rescue civilians from Syrian
and Russian bombs while lobbying for the U.S. military to step up its own

bombing campaign.

Max Blumenthal is the award-winning author of Goliath, Republican

Gomorrah, and The 51 Day War. He is also the co-host of the podcast,

Moderate Rebels. Follow him on Twitter at @MaxBlumenthal.

Your connection is not secure

The owner of www.ora.tv has configured their website improperly. To

protect your information from being stolen, Firefox has not connected to
this website.

Learn more...

www.ora.tv uses an invalid security certificate.

The certificate is not trusted because the issuer certificate is unknown.
The server might not be sending the appropriate intermediate certificates.
An additional root certificate may need to be imported.

Error code: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER

SHARE ON FACEBOOK SHARE ON TWITTER

25 of 27 17/04/2018 22:32





